Jak skutecznie sprzedawać w Internecie? Sklepy internetowe bez tajemnic
Sprzedaż internetowa, ze względu na swoją popularność, staje się coraz bardziej dochodowa. Obecnie praktycznie każdy sklep stacjonarny posiada również możliwość sprzedaży przez Internet. Dla wielu przedsiębiorców prowadzenie sklepu online, możliwość sprzedaży przez Internet to podstawa w prowadzeniu biznesu. Taka forma sprzedaży daje możliwość dotarcia do jak największej liczby klientów, również z zagranicy, co dzięki sieci wydaje się niezwykle proste.
Sprzedaż przez sklepy internetowe może stanowić sposób na obniżenie kosztów, ponieważ utrzymanie witryny z pewnością pochłania znacznie mniej funduszy niż posiadanie kilka placówek z adresem fizycznym. Jest jeszcze jedna grupa osób prowadzących sklepy internetowe i wybierających tego typu możliwość sprzedaży artykułów, to osoby fizyczne, które nie zdecydowały się na otwarcie sklepu stacjonarnego, korzystają zwykle z witryn internetowych, czy Allegro.
O czym należy pamiętać zakładając sklep internetowy
Zakładając sklep online należy przemyśleć kilka spraw. Przede wszystkim trzeba zdecydować jakie produkty lub grupy produktów chcemy sprzedawać, nie należy bazować na opinii, że w Internecie sprzeda się wszystko. Handel określonymi produktami może wiązać się z poniesieniem sporych kosztów oraz spełnieniem szczególnych warunków. Trzeba także pamiętać o istniejącej na rynku konkurencji, dlatego warto zdecydować się na sprzedaż tego, co jest unikalne i trudno dostępne. Można wówczas liczyć na zainteresowanie klientów i zyski. Ale z drugiej strony produkt unikalny może być znany tylko określonej grupie odbiorców, co zawęzi możliwość osiągania zysków. Zmieniające się trendy nie są bez znaczenia. To co było na topie dzisiaj, jutro może wyjść z mody i na odwrót. Istnieją artykuły, których lepiej nie próbować sprzedawać przez Internet, bo są trudno zbywalne. W związku z tym, iż Internet staje się globalnym sklepem, nie istnieje właściwie branża, w której sklepy internetowe nie mogłyby działać. Jednakże ze względu na to, czy oferowane produkty mają przyciągnąć masowego nabywcę, trzeba rozważyć, czy taka sprzedaż przez Internet jest rzeczywiście opłacalna.
Co warto sprzedawać w sklepie internetowym?
Wróćmy do problemu co sprzedawać? Co się opłaci? Po pierwsze warto najpierw przeprowadzić analizę konkurencji i sprawdzić, co sprzedają inni. Umożliwi to uzyskać przewagę, a dogłębna analiza pozwoli unikać błędów, które popełniają inne firmy, jak i dopasować ofertę oraz przekaz reklamowy. Co najczęściej kupują Polacy? Przede wszystkim elektronikę, następnie produkty z szeroko uznaną rozrywką, z kulturą, odzież, sprzęt sportowy, biżuterię. Najrzadziej są to nieruchomości, materiały budowlane i wykończeniowe oraz artykuły dla kolekcjonerów.
A dlaczego warto kupować przez Internet, w sklepach internetowych?
Przede wszystkim jest taniej niż w sklepach stacjonarnych. Ponadto oszczędzamy na paliwie, czy biletach potrzebnych, aby dojechać do sklepu. Szacuje się, że kupując w sieci oszczędzamy 25% kosztów. Oczywiście czas, to kolejny atut kupowanie online. Możemy dokonać zakupów w domu, w wolnej chwili, o każdej porze dnia i nocy. Nie stoimy w korkach, kolejkach, tylko to, co chcemy przeglądamy i kupujemy. Mamy czas na decyzję, nikt nas nie popędza, nie namawia, możemy na spokojnie przeanalizować i porównać w różnych sklepach internetowych produkty. Nie jesteśmy poddawani również manipulacji, jak to się dzieje w sklepach stacjonarnych, gdzie najdroższe artykuły są ustawiane na linii oczu, gdzie wykorzystuje się wystrój, muzykę i zapach. Owszem, dokonując zakupów online nie mamy możliwości dotknięcia i obejrzenia produktu, bazujemy na zdjęciu i opisie, ale zawsze istnieje możliwość zwrotu artykułu w ciągu 14 dni, jeżeli nie jest on zgodny z naszymi oczekiwaniami. Niektórzy nie lubią kupować przez Internet ze względu na koszty wysyłki, jakie muszą ponosić, no i czas oczekiwania. Są osoby, które wolą kupiony towar mieć od razu w ręce, by się nim cieszyć, nie chcą czekać. Istnieje też ryzyko, że możemy natknąć się na nieuczciwego sprzedawcę, wówczas należy zwrócić uwagę na kilka istotnych elementów, które wynikają z regulacji prawnych, obowiązujących w naszym kraju. Przedsiębiorca musi udostępnić szereg informacji dotyczących prowadzonej przez niego działalności. Pamiętajmy zatem, aby w sklepie internetowym znaleźć:
- nazwę przedsiębiorstwa,
- adres zamieszkania (siedziba) przedsiębiorcy,
- organ, który zarejestrował działalność gospodarczą przedsiębiorcy,
- numer, pod którym przedsiębiorca został zarejestrowany (NIP, REGON),
- formę prawną, pod którą działa przedsiębiorca,
- koszt dostawy,
- jasno podany termin dostawy,
- jasno określony termin, w jakim oferta lub informacja o cenie ma charakter wiążący,
- miejsce składania reklamacji,
- sposób składania reklamacji.
Reasumując, zakupy w sklepach internetowych są na pewno wygodne. Przede wszystkim pozwalają oszczędzić czas, nie musimy przebijać się przez korki, szukać miejsca do zaparkowania auta ani przebijać się przez tłumy innych zakupowiczów, którzy tak jak my polujących na idealny zakup. Możemy kupować kiedy chcemy, nawet w środku nocy. Jeśli chodzi o wady, to kupowanie z podejrzanych stron może skończyć się wyłudzeniem danych bankowych czy osobistych. Największym problemem jest jednak chyba niemożliwość zobaczenia, dotknięcia czy przymierzenia artykułu przed dokonaniem zakupu. Szczególnie uciążliwe jest to w przypadku ubrań czy butów.